NL – Quartier à vendre
De horeca en het toerisme nemen het volledig over.
De laatste winkel op de hoek van de Pletinckxstraat staat op het punt horeca te worden, en de Stad gooit het via het College op akkoordjes die niet stroken met de regelgeving. Leve de mono-functionele wijken!
Net als in de Beenhouwerstraat, jaren geleden, beginnen bewoners van de Sint-Gorikswijk stilaan de wijk te verlaten, op zoek naar een plek waar men wél het recht heeft om rustig thuis te zijn en op zijn minst te kunnen slapen. De stad Brussel laat maar begaan, want, zo zegt ze zelf, ze kan niet kiezen tussen de bewoners en de handelaars.
Wij vragen helemaal niet dat de stad moet kiezen, maar enkel dat ze orde op zaken stelt en alle ongemakken en overlasten krachtdadig aanpakt, dat ze een stedenbouwkundige visie ontwikkelt in het voordeel van iedereen!
Maar nee, de stad kiest voor snel gewin en plat toerisme. Binnen 5 jaar zit ze met hetzelfde probleem als wat zich momenteel voordoet in de Nieuwstraat en de Beenhouwersstraat: De bewoners terug in de Sint-Gorikswijk krijgen?! Hoe en tegen welke prijs?!
FR – Quartier à vendre
L'horéca et le tourisme reprennent le quartier complètement. Le dernier magasin sur le coin de la rue Pletinckx est sur le point de devenir un horeca, et la ville de Bruxelles le met sur un accord contre la legislation. Vive les quartiers mono-fonctionnels! Comme dans la rue des Bouchers, il y a quelques années, les résidents du quartier Saint-Géry commencent lentement à quitter la zone, à la recherche d'un endroit où on sait se reposer et au moins où on sait dormir. La ville de Bruxelles laisse passer parce qu’elle, comme elle dit elle-même, elle ne peut pas choisir entre les résidents et les commerçants.
Nous ne demandons pas que la ville doit choisir, mais seulement qu'elle met les choses en ordre et qu’elle attaque forcément tous les inconvénients et nuisances, qu'elle développe une vision urbaine pour le bénéfice de tout le monde! Mais non, elle opte pour le profit rapide et le tourisme plat. Dans les 5 ans, elle s'assoit avec le même problème que ce qui est actuellement compris dans la rue Neuve et le petit Bouchers: Obtenir des résidents dans le quartier Saint-Géry?! Mais comment et à quel prix?!
woensdag 6 juni 2012
LOGEMENTS A VENDRE
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten